Saturday 22 September 2012

Kasut baru mak

Hi,

Ni perbualan aku dengan mak kelmarin pagi.

Jam: 8.30 am
Lokasi: Beranda uma abah aku
Situasi: Aku dengan mulut penuh kuih apam yang abah beli sebagai breakfast sedang memakai stokin. mak pulak tengah siram pokok orkid kesayangan die yang berharga RM15 seunit sambil diperhatikan abah.

Aku: Mak,topup ade lagi kan? Nanti kalau free call adik ci'ah (adik bongsu aku). 
Mak: Kenape? 
Aku: Saja........
Mak: Hmmm ok..(dengan muka hairan)

Aku pun terus salam diorang dan tetibe....

Mak: Kak nanti belikan mak kasut macam yang akak pakai tu (sambil tunjuk kasut/sepatu yang aku tengah sarung)..
Aku: (Garu-garu kepala yang tak gatal)..La tetibe nak pakai sepatu plak? kenape?
Mak: Sajasajasajasaja.... (sila baca dengan nada bergaung)

Aku pandang abah dengan muka tak best...

Aku: Ada ke size mak? hujung minggu ni lah baru kite carik k? (sambil panaskan enjin kereta)
Mak: Mak nak yang macam akak punya..corak zaman dulu-dulu....cantik..warna koko..bla bla bla...
Abah: Mak kau ni teringinla tu...
Aku: Yela, hari ahad nanti kite carik..mak kene ikut sebab size kaki mak tak tentu..bla bla bla.....(sambil tutup pintu kereta)...

Sebelum gerak, aku perhatikan mak dari dalam kereta..dia mengomel apa ntah...senyum-senyum dan gelak-gelak. Dalam hati aku rasa dia boleh lah terima cadangan aku untuk carik kasut tu hujung minggu ni..huhu lega la sebab biasanya Jumaat ialah hari yang sangat pack untuk aku.Aku harap sangat mak memahami situasi anaknya ini.

Aku: Mak,abah..akak pegi keje dulu...
Mak: Yela..mak nak yang takde riben besar-besar tau kak..takut mak yam ketawakan mak pulak ESOKKK.....hihihihi...hati-hati bawak kerete tu..abahnye, tak sabar nak tggu iin balik petang nanti..esok bolehla pakai sepatu baru pegi klinik...
Aku:????????????????


Aku tak tau nak sambung dialog tu macam mana =..="


Inilah kasut aku yang my mummy tersayang dok perhatikan tu...tak lawa mane pun. Kiranya ni kasut keje akulah merangkap kasut jejalan..aku pun naik pelik ape yang die berkenan sangat kat kasut ni..eerr kecuali riben tu die tak suka...hmmm..


Jangan salah faham ok. Bukan aku tak nak belikan mak kasut. Aku tak kisah pun cumanya aku lebih suka beli pada hari minggu. Aku tak suka pergi shopping complex pada hari bekerja terutamanya hari Jumaat dan semestinya  dengan uniform..uuuhhh tak suka tak suka!...

Tapi untuk kali ini,dalam keterpaksaan aku melangkah jua keluar pada time lunch menempuh kesesakan kenderaan yang didominasi kaum adam yang berpusu-pusu keluar menunaikan solat Jumaat (sila baca dengan satu nafas). Ggrrrrr jam kemain dengan encek lori dan encek motosikal yang bersimpang siur. Sabar sabar......

Mak aku ialah pesakit kencing manis, darah tinggi dan sakit jantung atau lebih dikenali dengan nama penyakit 3 serangkai. Disebabkan itu, kadang-kadang kaki mak akan membengkak sampai sukar nak cari sandal/kasut/sepatu yang sesuai dan selesa. Size kakinya akan bertukar-tukar. kejap size 8, kejap size 9, dan kali ni 10 mungkin..uhh sabar sabar..

Tapi kali ni..alhamdulillah, berkat hari Jumaat agaknya. aku berjaya jumpe kasut yang die nak sangat tuh..Lega dan lega sangat dapat tunaikan permintaan orang yang kita sayang..hihihi..insya'allah, selagi termampu dan terdaya aku akan cuba penuhi permintaan kedua orang tua ku.. 



Hehehe..mak niii..pandai je nak mintak kasut yang super comel tau.tengok takde pun riben...sweetkan mak aku..sayang sangat dekat mak..mmuahh muahhh ..^^

Orait..dah dulu cik blory. next time aku up entry lain yer..


Sayangila parents kite ok!! bye.


 

1 comment:

  1. salam ukhuwah lyn,

    tahniah lyn...anda mgg anak yg hebat!!!bijak membhagiakan mak..Teruskan berkhidmat buat emk ayh ye

    ReplyDelete